Oktober 13

Blut (Skeleton Crew) – Stephen King

Blut, oder auch Skeleton Crew, ist eine Kurzgeschichtensammlung von King aus den frühen 80er Jahren. Auf einige Geschichten aus diesem Buch war ich schon sehr gespannt. Ich möchte folgend nun kurz alle Geschichten kurz anreißen. Allgemein hat mir diese Sammlung ganz gut gefallen. Es gab bis auf eine Ausnahme keine Geschichte, der ich volle 5 Sterne verliehen hätte, ansonsten lösten sich gute und sehr gute Geschichten für mich ab. Daher insgesamt ein Buch, welches ich mit 3,5 Sternen (also zwischen gut/OK und sehr gut angesiedelt) bewertet habe.
Grandios ist hier Kings Vorwort zu erwähnen, welches einfach nur der Hammer ist. Zudem mag ich seine eigene Einschätzung, nachdem er unter einer Art literarischer Elefantiasis leidet (weil er in seinen Geschichten ja oft abschweift bzw. diese sehr aufbläht). Herrlich.

Der Nebel
Mit dieser gar nicht so wirklich kurzen Kurzgeschichte beginnt diese Sammlung und fährt gleich einen Trumpf auf. Aus der Ich-Perspektive wird die Geschichte eines Vaters erzählt, der zusammen mit seinem Sohn in einem Supermarkt von einem seltsamen Nebel überrascht wird, der die Welt aller Eingeschlossenen komplett auf den Kopf stellt. Sowohl Monsterhorror als auch die psychischen Abgründe der Menschheit werden exzellent dargestellt und erschaffen eine düstere, bedrückende Geschichte, die auch schon sehr genial verfilmt wurde. Stephen King ärgerte sich bei dieser Verfilmung, dass ihm das Ende nicht derart eingefallen war und ich kann dies verstehen. “Der Nebel” als Geschichte ist toll mit einem guten Ende, aber das Ende der Verfilmung ist schlichtweg genial.

Hier seyen Tiger
Nur wenigen Seiten lang erscheint diese Kurzgeschichte wie ein kleiner, grausamer Blick in die Ängste einen Schuljungen bezüglich eines Tigers in der Schultoilette.

Der Affe
Titelbildgebend ist diese Kurzgeschichte typisch King. Gruselig, erschreckend und mit einem Ende, dem ein unschöner Beigeschmack beiwohnt. Immer, wenn der kleine, dämonisch wirkende Spielzeugaffe seine Schellen schlägt, muss jemand sterben – und Hal schafft es nicht, ihn loszuwerden. Tsching-tsching-tsching.

Kains Aufbegehren
Erinnerte mich eher an Bachman, das Pseudonym von King. Hart, brutal, schonungslos – mehr möchte ich nicht verraten.

Mrs. Todds Abkürzung
Die erste Kurzgeschichte, die keinen Horror enthält, sondern einen leicht melancholischen Rückblick auf eine Dame bereithält, die immer auf der Suche nach der schnellsten Abkürzung ist. Hat mir schreibtechnisch sehr gut gefallen und kommt natürlich auch nicht ohne Übersinnliches aus.

Der Jaunt
Die erste SciFi-Geschichte aus diesem Band, in der es um die erste Teleportation einer Familie aus der Zukunft geht. Eher ruhig daherkommend schwingt doch immer eine gewisse Vorahnung mit, welche auf den letzten Seiten schreckliche Gewissheit wird. Eher langatmig, aber der Schluss war toll.

Der Hochzeitsempfang
Im frühen 20. Jahrhundert soll eine Band auf der Mafiosohochzeit eines lokalen Bosses spielen. Diese ist natürlich nicht unbedingt als normal zu bezeichnen. Fand ich eher durchschnittlich.

Paranoid: Ein Gesang
Wie der Name schon sagt der Kingsche Versuch einen Gesang zum Thema Paranoia eines Mannes aufzuschreiben. Ich weiß nun nicht, was in der Übersetzung verloren ging, konnte mich jedoch nicht überzeugen. Schuster, bleib bei deinen Leisten und schreibe deine literarische Elefantiasis weiter. 🙂

Das Floß
Für mich die beste Geschichte aus der gesamten Sammlung. 4 Collagefreunde beschließen im Oktober leicht angeheitert ein letztes Mal für dieses Jahr auf ein Floß in einem See herauszuschwimmen. Doch sie sind nicht alleine in diesem Gewässer. Erschreckend, gruselig und schlimm – ich hab es sehr genossen.

Der Textcomputer der Götter
Bescheuerter Titel, wie ich finde, aber die Geschichte war ganz gut. Ein Mann bekommt von seinem verstorbenen Neffen einen selbstgebastelten Computer geschenkt (Achtung: Wir befinden uns am Anfang der 80er Jahre), der ein ungewöhnliches Talent birgt. Wirft die Frage auf: Was würde ich tun, wenn ich die Welt verändern könnte und würde ich auch mit den Konsequenzen leben können?

Der Mann, der niemand die Hand geben wollte
Der Titel sagt es schon. In einer Pokerrunde taucht ein neues Gesicht auf und dieser Mann will niemandem die Hand geben. Warum? Es könnte Folgen nach sich ziehen… Hat mir durchschnittlich gefallen, mir war eigentlich sofort klar, worum es geht.

Dünenwelt
Die zweite SciFi-Geschichte in diesem Band, mit welcher ich jedoch nur wenig anfangen konnte. Ein Raumfrachter muss in der Zukunft auf einem Planeten landen, der nur aus Sand zu bestehen scheint. Doch warum verändert sich dann einer der beiden Überlebenden drastisch? War wirklich nicht meins.

Das Bildnis des Sensenmanns
Ein Kunsthändler möchte einen seltenen Spiegel erwerben und hört nicht auf die warnenden Worte des Verkäufers, was die Vorgeschichte dieses Objekts betrifft. Eine gute Geschichte, die ich mir ausgebauter und länger gewünscht hätte. Birgt für mich auf jeden Fall Potential.

Nona
Ein junger Außenseiter begegnet in einer Raststätte Nona und zusammen gehen sie auf einen Tripp, der sein Leben verändern wird. Sehr schön, hat mir sehr gut gefallen. Gruselige Schauer inklusive. Liebst du?

Für Owen
Ich glaube für dieses kurze Gedicht fehlen dem geneigten Leser einfach Hintergründe. Man erahnt, dass sie als Gedanken zu seinem Sohn Owen und einer bestimmten Begebenheit niedergeschrieben wurde, doch eigentlich ließen sie mich nur etwas ratlos zurück.

Überlebenstyp
Auf diese Geschichte habe ich mich im Vorfeld schon sehr gefreut, denn es geht um Selbstkannibalismus. Im Nachhinein fand ich sie gut, hab mir aber mehr erhofft.

Onkel Ottos Lieferwagen
Wieder so eine Kurzgeschichte, die ich mir weiter ausgearbeitet auch gut als langen Roman hätte vorstellen können. King scheint Fahrzeuge generell gruselig zu finden, denn auch dieser Lieferwagen hat so seine Tücken.

Morgenlieferungen (Milchmann 1)
Eine Kurzgeschichte, wie sie im Buche steht. Man begleitet den Milchmann auf seiner allmorgendlichen Tour und mehr verrate ich nicht. War ganz gut.

Große Räder: Eine Geschichte aus dem Wäschereigeschäft (Milchmann 2)
Für mich ein typisches Beispiel des aufgeblähten Schreibens von King. In einem Roman wäre noch viel danach gekommen, doch hier platzt die Blase leider erst gegen Ende, so dass die eigentliche Geschichte meiner Meinung nach zu kurz kommt. Trotzdem OK.

Omi
Ein Junge muss auf seine totkranke Großmutter aufpassen, weil seine Mutter zu seinem Bruder ins Krankenhaus muss. Er hatte schon immer Angst vor seiner Omi. Zurecht?
Hat mir gut gefallen. Eigentlich wenig Handlung, doch viel inneres Gefühlsleben und einfach ein fieser Schluss. Sehr gut und gekonnt.

Die Ballade von der flexiblen Kugel
oder auch ein Schriftsteller dreht durch. Fornit bitte Fornes.
Manchmal fiel es mir hier etwas schwer der Geschichte gut folgen zu können, ich weiß nicht, woran es lag. Dennoch hat sie mir im Grunde gut gefallen.

Die Meerenge
Eine alte Frau, die ihre Insel nie verlassen hat, macht sich auf ihren letzten Weg.
Hat mir ganz gut gefallen, auch wenn ich mit den zwei Erzählperspektiven anfänglich meine Probleme hatte.

Für mich alles in allem nicht die beste Kurzgeschichtensammlung von King, trotzdem lohnen sich einige Geschichten definitiv gelesen zu werden. Was man hier auch angeben muss: King schreibt hier bis auf “Der Nebel” tatsächlich Kurzgeschichten, die sich im Rahmen von meistens 50 – 70 Seiten befinden, manchmal sogar weniger. Für mich war dies eher ungewohnt, da ich aus seinen anderen Sammlungen eher Kurzgeschichten von 150 – 300 Seiten gewohnt war. Ich mag King definitiv lieber, wenn er Romane schreibt.

“Blut (Skeleton Crew)” von Stephen King aus dem Heyne-Verlag, 896 Seiten, ISBN-13: 978-3453437319

Buch bei amazon.de (Klick auf’s Bild):


Copyright © 2014. All rights reserved.

Posted 13. Oktober 2013 by Chrissie in category Buchrezension

63 thoughts on “Blut (Skeleton Crew) – Stephen King

  1. Ermelinda

    What’s up i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this post i thought i
    could also create comment due to this good
    article.

    Reply
  2. Dan

    What’s up, I log on to your new stuff on a regular basis.
    Your writing style is awesome, keep doing what you’re
    doing!

    Reply
  3. Meredith

    Hi there, constantly i used to check webpage posts here early in the break of day, for the reason that i like to find
    out more and more.

    Reply
  4. Vanessa

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was
    curious what all is needed to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet smart so I’m not 100% sure.
    Any suggestions or advice would be greatly appreciated.
    Kudos

    Reply
  5. https://nk.haj.ir/

    I’ve been browsing on-line more than 3 hours these days, but I never
    discovered any interesting article like yours.
    It’s lovely price sufficient for me. In my view, if all website owners and bloggers made excellent content material as you
    probably did, the web might be much more helpful than ever before.

    Reply
  6. Lillie

    Hola! I’ve been reading your site for a while now and finally got
    the bravery to go ahead and give you a shout out from Humble Texas!
    Just wanted to mention keep up the excellent work!

    Reply
  7. pt.wikipedia.org

    It is perfect time to make some plans for the future and it’s
    time to be happy. I’ve read this post and if I could
    I wish to suggest you some interesting things or advice.
    Perhaps you could write next articles referring to this article.

    I wish to read more things about it!

    Reply
  8. Gerald

    I’ve been surfing online more than 3 hours today,
    yet I by no means found any interesting article like yours.
    It’s beautiful value sufficient for me. Personally, if all web
    owners and bloggers made good content as you did, the web might be much more
    useful than ever before.

    Reply
  9. Alberto

    I know this if off topic but I’m looking into starting my
    own weblog and was wondering what all is required to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty
    penny? I’m not very internet smart so I’m not 100% certain. Any tips or advice would be greatly appreciated.
    Kudos

    Reply
  10. Egli Diana Pinto

    Hmm it looks like your blog ate my first comment
    (it was extremely long) so I guess I’ll just sum
    it up what I had written and say, I’m thoroughly
    enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m
    still new to everything. Do you have any points for
    rookie blog writers? I’d certainly appreciate it.

    Reply
  11. Augusto de Arruda Botelho

    Thanks for every other wonderful article. Where else could anybody get that type of
    information in such an ideal way of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am on the look for such info.

    Reply
  12. Gustavo

    Quality articles or reviews is the important to be a focus for the users to pay a visit the web page, that’s
    what this website is providing.

    Reply
  13. www.iassoft.com

    Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good success. If you know of any please share.
    Cheers!

    Reply
  14. Dana

    Howdy! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could locate
    a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having difficulty finding one?

    Thanks a lot!

    Reply
  15. www.wiki.mrmoseley.co.uk

    Hey there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a
    quick shout out and say I truly enjoy reading your posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects?
    Many thanks!

    Reply
  16. Rosaria

    Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you’re just extremely magnificent.

    I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you are saying and the
    way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I cant wait to read far more from you. This is really a tremendous site.

    Reply
  17. Wayne

    Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment
    but after I clicked submit my comment didn’t appear.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say fantastic blog!

    Reply
  18. Blanca

    Wonderful work! That is the type of information that are supposed to
    be shared across the net. Shame on the search engines for
    not positioning this post higher! Come on over and talk over with
    my site . Thanks =)

    Reply
  19. Margart

    I just like the helpful information you provide
    on your articles. I’ll bookmark your weblog and check once more here regularly.
    I am reasonably sure I’ll be informed many new stuff proper here!
    Best of luck for the following!

    Reply
  20. wpguide.website

    Simply desire to say your article is as astounding. The clearness in your publish is simply excellent and i could suppose
    you’re knowledgeable on this subject. Well with your permission allow me to take hold of your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.

    Thank you one million and please continue the gratifying
    work.

    Reply
  21. xwybbs.cn

    Hmm it appears like your website ate my first comment (it
    was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly
    enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still new
    to everything. Do you have any tips and hints for rookie blog writers?
    I’d definitely appreciate it.

    Reply
  22. Bernard

    Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon every day.
    It’s always exciting to read articles from other writers and use a little something from their web sites.

    Reply
  23. Adolfo

    I have been surfing online greater than three hours today, yet I
    by no means discovered any interesting article like
    yours. It is beautiful worth enough for me. In my view,
    if all website owners and bloggers made just
    right content material as you did, the internet might be much more useful than ever before.

    Reply
  24. Maria

    Hey there I am so excited I found your blog, I really found you by accident,
    while I was looking on Bing for something else, Anyways I am here now and would just like to say thanks a lot for a marvelous post and a all round enjoyable
    blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the moment but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be
    back to read more, Please do keep up the awesome work.

    Reply
  25. Phil

    Hello everyone, it’s my first pay a visit at this web site,
    and article is actually fruitful in support of me, keep up posting
    these articles or reviews.

    Reply
  26. matriculas.omicrondemo.com

    Woah! I’m really digging the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get
    that “perfect balance” between user friendliness and visual appeal.
    I must say you have done a fantastic job with this. Also,
    the blog loads very quick for me on Safari.

    Exceptional Blog!

    Reply
  27. casas em miami

    I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or weblog posts in this
    kind of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site.

    Studying this information So i am happy to show that I’ve an incredibly just right uncanny feeling I found out just what
    I needed. I most indubitably will make sure to
    don?t overlook this web site and give it a look regularly.

    Reply
  28. gastrodizajn.sk

    I have been exploring for a little for any high quality articles or
    weblog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site.

    Reading this info So i’m satisfied to convey that I have an incredibly just right uncanny feeling I came upon just what I
    needed. I most undoubtedly will make sure to do not forget this website and give it a look on a constant basis.

    Reply
  29. http://temsun.com.cn

    Hey there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to give
    it a look. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this
    to my followers! Outstanding blog and outstanding design and
    style.

    Reply
  30. lost people

    A person essentially help to make critically articles I’d state.

    This is the first time I frequented your web page and to
    this point? I amazed with the research you made to create this actual post amazing.

    Excellent job!

    Reply
  31. yesesp.com

    When some one searches for his essential thing, therefore he/she
    wants to be available that in detail, therefore that thing is
    maintained over here.

    Reply
  32. important valuables

    Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wished
    to say that I have truly loved browsing your weblog posts.

    After all I’ll be subscribing on your rss feed and I hope you write
    again soon!

    Reply
  33. leave important valuables

    Pretty great post. I just stumbled upon your blog and wished to mention that I’ve really enjoyed surfing around your weblog posts.

    After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again soon!

    Reply
  34. car computer exchange

    I was curious if you ever considered changing the page layout of your website?

    Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way
    of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having one or two images.
    Maybe you could space it out better?

    Reply
  35. travel shoulder

    Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading this post
    reminds me of my old room mate! He always kept chatting about this.
    I will forward this article to him. Fairly certain he will have a good read.
    Many thanks for sharing!

    Reply
  36. Lupita

    Thanks for one’s marvelous posting! I certainly enjoyed reading it,
    you’re a great author. I will be sure to bookmark your blog and will come back in the future.
    I want to encourage yourself to continue your great work,
    have a nice afternoon!

    Reply
  37. cruise holiday

    Hi every one, here every one is sharing these kinds of experience, therefore it’s nice to read this website, and I used
    to pay a visit this weblog daily.

    Reply

Leave a Comment

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht.