März 18

Die Feinde – Charlie Higson

Eine Seuche bricht in London, wahrscheinlich aber auch auf der ganzen Welt aus. Alle Erwachsenen, alle über 14 sterben qualvoll und nur die Kinder bleiben zurück. Es gibt nun niemanden mehr, der sie ernähren, anleiten, erziehen, wärmen und trösten kann.
Ein Jahr später haben sich die überlebenden Kinder in kleinen Gruppen zusammengerauft und kämpfen um das nackte Überleben. Die Nahrungsmittel sind mittlerweile äußerst knapp und so müssen sich die Versorgungstrupps immer weiter in Feindesland vorwagen. Doch warum in Feindesland, wenn doch alle gestorben sind? Tja, manche der Erwachsenen blieben nicht tot und jagen die verblieben Kinder nun mit Heißhunger.

Charlie Higson schreibt an seiner Zombiereihe für Jugendliche schon seit einigen Jahren, in England ist das Original zu “Die Feinde” mit Namen “The Enemy” bereits 2009 erschienen und hat dort bereits drei Nachfolgebände. Nun hat er es hiermit auch ins Deutsche geschafft. Ich muss jedoch gleich vorwegnehmen, dass nach meinem Geschmack eine Empfehlung für Jugendliche nur bedingt ausgesprochen werden kann, da es hier nunmal um das Verspeisen von Kindern durch Untote in einer schrecklichen Welt geht. Zwar beschreibt Higson dies nie plastisch, dennoch sind einige Bilder und Zustände schon recht heftig und meines Erachtens nur für ältere Jugendliche und Erwachsene geeignet.

Higson geht mit diesem Roman keine typischen Zombiewege. Eine unbekannte Seuche hat alle Menschen über 14 sterben lassen, von denen ein gewisser Prozentsatz dann wieder auferstanden ist und nun auf der Jagd nach Frischfleisch durch die Straßen und Häuser Londons streift. Die Zombies werden hier einerseits “Erwachsene” genannt, an anderer Stelle auch “Feinde”, was sich einfach daran erklären lässt, dass die Kinder sich hier gegen meist erwachsene Betroffe zur Wehr setzen müssen. Zudem scheinen die Erwachsenen auch eine gewisse Art von Intelligenz aufzubauen und schreiten in ihrer Erkrankung weiter voran. Man könnte sie daher eher als Infizierte denn als richtige Zombies ansehen.

Als Leser begleitet man eine kleine Gruppe von Kindern, die sich zunächst in einem Supermarkt einquartiert haben. Die Vorräte sind jedoch längst erschöpft und so müssen die Kämpfer immer wieder auf Beutestreifzüge gehen. Verluste sind hier vorprogrammiert. Als dann ein verwahrlost aussehender Junge vor ihren Toren auftaucht und von einem Neuanfang spricht, einer Chance auf ein sicheres Leben, bricht die Gruppe auf um diesen Ort – den Buckinghampalace – zu erreichen. Das dieser Weg alles andere als leicht und verlustreich ausfällt, dürfte klar sein.
Zudem wird parallel noch eine weitere Geschichte verfolgt, von der ich nun aber nicht sprechen kann, da dies spoilern würde. Dieser zweite Strang hat mir jedoch am meisten gefallen.

Was man hier ziemlich schnell merkt: Kein Charakter ist sicher. Higson schreckt auch nicht davor zurück seine vermeindlichen Hauptcharaktere zu töten und so steht die Spannung konstant. Er baut seine Charaktere dennoch sehr schön aus und obwohl es sich um Kinder handelt, die eben auch mal kindisch reagieren, nervte dies nie und erreichte auch immer wieder Tiefe. Wem kann man trauen, wem nicht, und ist die Zuflucht wirklich sicher?

Kleinere Kritikpunkte gibt es leider auch. Es gibt im Buch eine Situation, die für mich einfach unerklärlich und rätselhaft ist, da nicht erklärt wurde, warum es zu diesem Geschehen kam. Zudem ist mir eine Sache am Ende des Buches etwas zu leicht und reibungslos gelöst worden, da hätte ich mir doch etwas mehr Feuer gewünscht.

Für mich ist “Die Feinde” von Charlie Higson ein spannender Lesegenuss gewesen, den ich verschlungen habe. Nicht so heftig und drastisch wie Erwachsenenzombieromane und doch konstroverser und drastischer, wenn man einfach mal drüber nachdenkt, dass dort gerade Kinder, teilweise Kleinkinder sterben. Zudem enthält das Buch auch leicht kritische Blicke auf die Gesellschaft und ihre Vor- und Nachteile. Ich hoffe, dass der Heyne-Verlag schnell die anderen im Original bereits erschienenen Bände übersetzt, damit ich weiterlesen und vor allem meinem zweiten, favourisierten Erzählstrang folgen kann, der einfach ungemein spannend war.

4stars

“Die Feinde” von Charlie Higson aus dem Heyne-Verlag, 480 Seiten, ISBN-13: 978-3453314658

Sehr unterhaltsam und empfehlenswert ist übrigens auch dieses Video vom Autor selbst, welches einen kleinen Einblick in das Buch gewährt. Unbedingt bis zum Ende anschauen. 🙂


Copyright © 2014. All rights reserved.

Posted 18. März 2014 by Chrissie in category Buchrezension

57 thoughts on “Die Feinde – Charlie Higson

  1. Jay

    Hallo Chrissi,

    ich bin über deine Rezi bei Amazon auf Dein Blog hier gekommen und finde es toll hier. 🙂
    Schön, dass auch Dir die Enemy-Reihe gefällt, denn meine große Hoffnung ist, dass die folgenden Bände auch bald ins Deutsche übersetzt werden, denn der Übersetzer hält sich sehr eng am Original und hat mit Die Feinde gute Arbeit geleistet (was bei Übersetzungen anderer Bücher leider nicht immer der Fall ist). Ich habe alle erhältlichen Bände bereits auf Englisch gelesen und kann versprechen, dass die Handlung immer besser (aber nicht unbedingt blutiger) wird. Higson fängt in “Die Feinde” eigentlich erst an. 🙂

    Ich habe noch zwei Anmerkungen zu Deiner Rezi hier:
    Die Erwachsenen sind tatsächlich keine “richtigen” Zombies. Du schreibst manche seien “wieder auferstanden”, aber sie waren niemals tot. Das steht auch so im Buch. Es ist eine Krankheit, die die Erwachsenen zu zombieähnlichen Wesen macht. Viele sind daran gestorben, die Überlebenden haben sich aber verändert. Wären es echte Zombies, wäre es wohl ungleich schwerer sie zu bekämpfen.
    Es gibt bereits fünf Bücher in der Reihe. The Enemy (1), The Dead (2), The Fear (3), The Sacrifice (4), The Fallen (5). The Hunted (6) soll Anfang September 2014 erscheinen. Mehr dazu findest Du in meinem Blog. Ich würde mich über einen Besuch und KOmmentare riesig freuen. 🙂

    Viele Grüße. Ich komme sicher wieder.
    Jay

    PS: Unbestätigten Gerüchten zufolge sind für die Reihe sieben Bände geplant und der siebte Teil soll den Titel “The End” tragen und 2015 erscheinen.

    Reply
    1. Chrissie (Post author)

      Hallo Jay,
      vielen lieben Dank für deinen ausführlichen Kommentar. 🙂
      Laut Heyne ist man dort wohl bereits in Planung, was die weiteren Bände anbelangt. Ich freue mich schon sehr darauf.
      Ich habe die “Erwachsenen” als Mischwesen aus Infizierten und Zombies gesehen. Einerseits wird ja beschrieben, dass die Erkrankung auch weiter fortschreitet und so eben auch die Infizierten umkommen können (möchte hier nun nicht weiter spoilern). Andererseits wurde auch geschrieben, dass erstmal alle starben, aber eben nicht alle tot blieben (was ja eine subjektive Empfindung sein könnte, also dass sie tot waren) und sie sind auch teilweise derart übel zugerichtet etc., dass ein Leben damit nicht mehr vereinbar wäre. Aber darüber kann man streiten und es stört mich nicht, dass dies nun keine typischen Genrevertreter sind. 🙂
      Freut mich total, dass dir die Reihe so gut gefällt, ich bin sehr gespannt auf das noch Kommende. 🙂
      LG Chrissie

      Reply
  2. pt.wikipedia.org

    Nice blog here! Also your site so much up fast! What web host are you using?
    Can I am getting your affiliate link for your host? I want my website loaded up as quickly as yours lol

    Reply
  3. armani fashion

    Howdy! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
    There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.

    Please let me know. Many thanks

    Reply
  4. Stevie

    Just wish to say your article is as astonishing. The clearness on your
    put up is simply excellent and i could assume you are a professional on this subject.

    Well along with your permission allow me to grasp your feed to keep up to date with drawing close post.
    Thanks a million and please continue the rewarding work.

    Reply
  5. Silvia Odete Morani Massad

    Do you have a spam issue on this blog; I also am a
    blogger, and I was curious about your situation; many of us have developed some nice practices
    and we are looking to exchange methods with other folks, please shoot
    me an email if interested.

    Reply
  6. Alexis

    Heya i am for the first time here. I found this board and
    I in finding It really helpful & it helped me out much.
    I hope to present something again and aid others like you helped me.

    Reply
  7. Frank

    Greetings from Ohio! I’m bored to death at work so I decided to browse
    your website on my iphone during lunch break. I enjoy the information you present here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how fast your blog loaded on my mobile ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, excellent site!

    Reply
  8. Catharine

    Heya i’m for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out much.
    I hope to give something back and aid others
    like you helped me.

    Reply
  9. Dell

    fantastic post, very informative. I’m wondering why the opposite specialists of this sector don’t notice this.
    You must proceed your writing. I am sure, you have a great
    readers’ base already!

    Reply
  10. flyedu.net

    Whats up very nice blog!! Man .. Excellent .. Amazing ..

    I will bookmark your web site and take the feeds also?
    I’m happy to search out numerous helpful info here
    in the publish, we need develop more strategies on this regard, thank you
    for sharing. . . . . .

    Reply
  11. african vacation

    Aw, this was an incredibly nice post. Taking a few minutes and actual effort to generate a great article… but
    what can I say… I hesitate a whole lot and don’t manage to get anything done.

    Reply
  12. banks in prattville al

    I must thank you for the efforts you’ve put in penning
    this website. I am hoping to check out the same high-grade blog posts by you
    in the future as well. In fact, your creative writing abilities has
    encouraged me to get my very own website now 😉

    Reply
  13. http://avestta.com

    I’m extremely impressed with your writing skills and
    also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one these days.

    Reply
  14. http://ead.letras.ufg.br/

    Fantastic beat ! I wish to apprentice even as you amend your web site,
    how could i subscribe for a blog web site? The account aided me a acceptable deal.
    I had been a little bit familiar of this your broadcast
    offered vivid transparent concept

    Reply
  15. Shellie

    Great post. I was checking continuously this blog and I’m inspired!

    Extremely useful info particularly the remaining phase :
    ) I take care of such information much. I was seeking this certain information for
    a very lengthy time. Thanks and best of luck.

    Reply
  16. Keith

    When I originally commented I clicked the
    “Notify me when new comments are added” checkbox and now each
    time a comment is added I get several emails with the same
    comment. Is there any way you can remove people from that service?
    Bless you!

    Reply
  17. Betty

    It’s actually a cool and useful piece of info. I am satisfied that you just shared
    this useful information with us. Please stay us
    informed like this. Thanks for sharing.

    Reply
  18. Harris

    you’re in point of fact a just right webmaster. The web site loading speed is amazing.
    It seems that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterwork.
    you’ve done a excellent task on this matter!

    Reply
  19. gaodi.com

    Hello just wanted to give you a quick heads up.

    The text in your post seem to be running off the screen in Internet explorer.
    I’m not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post to let you know.

    The layout look great though! Hope you get the problem fixed soon. Many thanks

    Reply
  20. Shelley

    I used to be recommended this web site through my cousin. I am no longer positive whether this post is written by
    way of him as no one else recognise such distinctive about my difficulty.

    You’re amazing! Thank you!

    Reply
  21. Tanja

    We are a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your site provided us with useful information to work on. You
    have performed an impressive job and our entire neighborhood might be grateful
    to you.

    Reply
  22. Lola

    Somebody necessarily assist to make severely posts I
    would state. This is the first time I frequented your website
    page and to this point? I surprised with the research you made to make this
    particular put up incredible. Fantastic process!

    Reply
  23. Monty

    Definitely imagine that that you said. Your favorite justification seemed to be at the web the simplest
    thing to take into accout of. I say to you, I certainly get irked whilst other people consider worries that they plainly don’t know about.
    You controlled to hit the nail upon the top and defined out the entire thing with no need side-effects , people
    could take a signal. Will probably be again to get more.
    Thank you

    Reply
  24. Iona

    Thank you a bunch for sharing this with all of us you actually realize what you
    are talking approximately! Bookmarked. Please additionally
    consult with my web site =). We will have a hyperlink trade
    agreement among us

    Reply
  25. Florian

    Every weekend i used to visit this web page, as
    i want enjoyment, for the reason that this this website
    conations actually nice funny information too.

    Reply
  26. Dixie

    Does your website have a contact page? I’m having a tough
    time locating it but, I’d like to send you an e-mail.

    I’ve got some recommendations for your blog you
    might be interested in hearing. Either way, great site and I look
    forward to seeing it improve over time.

    Reply
  27. Maybelle

    Please let me know if you’re looking for a article author for your blog.
    You have some really good articles and I think I
    would be a good asset. If you ever want to take some of the
    load off, I’d love to write some articles for your blog in exchange
    for a link back to mine. Please send me an email if interested.
    Kudos!

    Reply
  28. Alex

    It’s a pity you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to
    this brilliant blog! I guess for now i’ll settle
    for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to fresh updates and will talk about this site with my Facebook group.
    Chat soon!

    Reply
  29. pt-br.facebook.com

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am
    going through difficulties with your RSS. I don’t know why
    I cannot subscribe to it. Is there anybody else getting similar
    RSS issues? Anyone who knows the solution can you kindly respond?
    Thanx!!

    Reply
  30. car computer exchange

    Hey just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your post seem to be running off the screen in Ie.

    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but
    I thought I’d post to let you know. The layout look great though!
    Hope you get the issue fixed soon. Many thanks

    Reply
  31. Delilah

    Hi! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through
    many of the articles I realized it’s new to me. Regardless,
    I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking it and checking back often!

    Reply
  32. run your car with water review

    Heya just wanted to give you a brief heads up and let you
    know a few of the images aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different browsers and both show the same outcome.

    Reply
  33. Remona

    I’m not sure why but this web site is loading very slow for me.
    Is anyone else having this issue or is it a problem on my end?
    I’ll check back later and see if the problem still exists.

    Reply
  34. debt relief option

    Nice weblog right here! Additionally your site so much up fast!
    What web host are you using? Can I get your affiliate hyperlink to
    your host? I want my website loaded up as quickly as yours lol

    Reply
  35. important things

    Hi there, I found your web site via Google at the same time as looking for a comparable matter, your website came up,
    it seems good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

    Hello there, just became aware of your blog thru Google, and found
    that it is truly informative. I am gonna be careful for brussels.
    I’ll appreciate in the event you proceed
    this in future. A lot of people will likely be benefited from your writing.

    Cheers!

    Reply

Leave a Comment

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht.